Volvo Cars' autonome rijfunctie zonder begeleiding, Ride Pilot, debuteert in Californië.

Volvo Cars zal zijn autonome rijfunctie Ride Pilot zonder begeleiding voor het eerst introduceren bij klanten in de staat Californië in de Verenigde Staten. Door voort te bouwen op een toonaangevende veiligheidsnorm die ook in de volgende generatie volledige elektrische auto's van Volvo Cars zal worden toegepast, zal Ride Pilot meer tijd vrijmaken voor klanten en het rijden met een Volvo nog comfortabeler en aangenamer maken.
Ivor Hooftman

Zodra is geverifieerd dat het veilig is voor gebruik op de snelweg, zal Ride Pilot beschikbaar zijn als add-on abonnement op de aankomende volledig elektrische SUV van het merk. Dit nieuwe vlaggenschip van het bedrijf wordt later dit jaar onthuld. 

 

Voor zijn volgende generatie auto’s zet Volvo Cars een nieuwe standaard voor veiligheid, met over-the-air software-updates in combinatie met een state-of-the-art sensoropstelling. De software is ontwikkeld door autonoom rijden (AD) softwarebedrijf Zenseact, samen met Volvo Cars’ eigen team van ontwikkelaars en ontwikkelaars van Luminar, een van Volvo’s technologiepartners. De sensoropstelling bestaat uit meer dan twee dozijn sensoren, waaronder de geavanceerde Iris LiDAR-sensor van Luminar, die hand in hand werken met de ontwikkelde software.

“We zijn er trots op de geplande lancering van onze eerste echt autonome rijfunctie zonder begeleiding in de VS aan te kondigen, omdat we een nieuwe industrienorm willen stellen voor autonomie zonder de veiligheid in het gedrang te brengen,” zegt Mats Moberg, Head of R&D bij Volvo Cars. “De nieuwe AD-software van Zenseact en de LiDAR-standaard van Luminar in onze nieuwe volledig elektrische SUV is een game-changer voor Volvo Cars, maar ook voor de veiligheid van auto’s en autonoom rijden.”


Hoewel deze software-sensorcombinatie en de veiligheid die hierdoor mogelijk gemaakt wordt, standaard en vanaf dag één beschikbaar zal zijn op Volvo Cars’ aanstaande volledig elektrische SUV en mettertijd zal worden verbeterd, zal Ride Pilot pas aan klanten ter beschikking worden gesteld nadat het door Volvo Cars’ strenge verificatie- en testprotocol is gegaan. Dit omvat de validatie van de technologie als veilig voor gebruik op snelwegen in een aantal uiteenlopende omstandigheden.

Als onderdeel van dit verificatieproces test Volvo Cars samen met Zenseact al autonoom rijdende functies op wegen in Zweden en verzamelt het gegevens in heel Europa en de VS. Medio 2022 wil de onderneming beginnen met testen op wegen in Californië, waar het klimaat, de verkeersomstandigheden en het regelgevingskader een gunstig klimaat bieden voor de invoering van autonoom rijden.

 

“Het leveren van een nieuwe veiligheidsnorm voor de industrie vereist een niveau van rigoureus testen en verifiëren dat zich wereldwijd zal uitbreiden,” zegt Ödgärd Anderson, CEO van Zenseact. “De AD-software van Zenseact speelt een sleutelrol in deze nieuwe norm en in de reis naar nul aanrijdingen.”

 

Zodra het als veilig is geverifieerd en alle nodige goedkeuringen zijn verkregen, wil het bedrijf Ride Pilot eerst in Californië introduceren, alvorens het geleidelijk uit te rollen in andere markten en regio’s over de hele wereld.

Door Ride Pilot te gebruiken, kunnen bestuurders tijd vrijmaken tijdens het rijden en deze besteden aan secundaire activiteiten zoals lezen, schrijven, werken of socialiseren. De functie kan bestuurders ook helpen uitgerust en opgeladen op hun bestemming aan te komen, door de mentale belasting te verminderen die het rijden met zich mee kan brengen, vooral in files of druk verkeer.

 

De naam ‘Ride Pilot’ geeft aan wat de bestuurder kan verwachten: wanneer de auto alleen rijdt, neemt Volvo Cars de verantwoordelijkheid voor het rijden op zich, wat de bestuurder comfort en gemoedsrust biedt.

 

De LiDAR-sensor van Luminar zal een aanvulling vormen op vijf radars, acht camera’s en zestien ultrasone sensoren in Volvo Cars’ aankomende volledig elektrische SUV. Deze standaard sensoropstelling biedt uitstekende zicht- en waarnemingszekerheid. Samen met continue, over-the-air software roll-outs zal het systeem volledige redundantie garanderen en Volvo Cars in staat stellen om veilig autonoom rijden te realiseren met Ride Pilot.

 

“Luminar’s visie is om de volgende generatie veiligheid en autonomie te democratiseren, en we zien dit al werkelijkheid worden met het eerste voertuig dat op Volvo’s nieuwe platform wordt gelanceerd”, zegt Austin Russell, oprichter en CEO. “Met Luminar als standaard op elk voertuig, heeft hun volgende SUV de mogelijkheid om het veiligste voertuig op de weg te zijn.”

Wat kunnen we voor u betekenen?

Nieuwsupdate

Mis geen exclusieve uitnodigingen, acties en nieuwsberichten!
Meld u aan voor de Hooftman Nieuwsbrief.